keskiviikko 31. elokuuta 2016

Liikkuva koulu 10-ottelua?

Liikunnan ja terveystiedon opettajain lehti LIITO toivoi tuumauksia siitä, miten minä, yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja, nään Liikkuva koulu -toiminnan. Näillä riveillä:

Liikkuva koulu 10-ottelua?

Kouluille ja siten opettajille on asetettu monta urakkaa. Pitäisi esim. ratkaista, miten tunti liikuntaa päivässä toteutuisi mahdollisimman monen lapsen ja nuoren kohdalla. Pelkät liikuntatunnit eivät tähän riitä, vaan hommaan on valjastettava koko opettajainhuone. Miten se onnistuu? Ainakin niin pienin askelin, ettei heti tule hiki edes opettajalle.

Aineenopettajana olen mukana vasta toista vuotta Liikkuva Koulu -toiminnassa. Tässä pohdiskelussani esittelen urheiluhengessä joitakin arkisia huomioitani ja kokemuksiani, joista toivottavasti on hyötyäkin. Muistathan, että koulut ovat erilaisia ja näin toteutuskin vaihtelee.

1. laji: 100 metriä
Pikapyrähdyksellä on hyvä alkaa. Sähäkkä startti takaa hyvät asemat. Huolehdi siis, että koulusi on ilmottautunut Liikkuva Koulu -toimintaan. Sen sivuilla on vinkkejä, ajankohtaisia tutkimustuloksia yms. arjessa palvelevaa.

2.laji: pituushyppy
Kolme suoritusta riittää: Ensimmäiseksi keskustelemaan rehtorin kanssa, miten saadaan liikettä ja toiminnallisuutta omassa koulussa näkyväksi. Toisena vuorossa voisi olla oman koulun toimintasuunnitelma ja kolmantena vaikkapa pienen tiimin kokoaminen. Yksin ei kannata tätä lajia hoitaa.

Meillä Hämeenlinnassa opetustoimen johto on ottanut tämän niin sydämen asiakseen, että esim. rehtorien esimies kysyy homman hoitumisesta käydessään kehityskeskusteluja.

3.laji: kuulantyöntö
Myös kollegasi on rautaa! Älä pahastu, jos joku muu kuin liikunnan opettaja innostuu tästä touhusta. Jaettu innostus ja vastuu kantaa pidemmälle.

Minä olen äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja ja malliesimerkki perinteisestä, istuvasta aineesta. Toisaalta olen aina koululla, toisin kuin liikkuvat kollegat, joiden tunnit ovat ympäri kaupunkimme suorituspaikkoja, ja opetan ainetta, jossa veren olisi hyvä käydä tiuhemminkin aivoissa.

4.laji: korkeushyppy
Historian saatossa tässä lajissa on ollut kierähdystä ja pyörähdystä, hiekkakasaa ja patjaa. Muista siis, että monenlaisella suorituksella päästään riman yli. Kunnioita kollegojesi erilaisuutta! Myös oppiaineiden sisällöt ovat kovin erilaisia - kotitaloustunti on luonnostaan jo toiminnallinen, mutta esimerkiksi ruotsin kielioppia voi kerrata kuntopiirilla. Lämpenemme uuteen asiaan eri tavoin, ja oppiaineet ovat erilaisia.

Toivottavasti koulussasi on yhteinen motivaatio sen suhteen, ettei rimaa aliteta. Muutoin jää suoritus kesken. Jokainen ylitys ja ylittäjä ovat ratkaisevia!

5.laji: 400m
Vain yksi kierros! Tässä kohtaa kannattaa muistaa ohjelmajohtaja Antti Blomin viisas neuvo: yksi muutos lukuvuodessa tuo joka vuosi yhden uuden, pysyvän käytännön kouluun. Liika reuhtominen alkumatkalla saattaa siis kostautua.

6.laji: 110 metrin esteet
Kaikenlaiset esteet ovat ylitettävissä. Valvontalistoja voi tarkastella uudelleen, välituntien pituuksia säädellä, koulun sisätiloja ja ympäristöä rikastaa. Lähtisikö vanhempainyhdistys mukaan kuten eräällä koululla Kuopiossa järjestäen jouluisen tonttukävelyn? Löytyykö jopa sponsori, joka mahdollistaisi koululle vaikkapa muutaman sykemittarin?

7.laji: Kiekko
Turvaverkot ovat tarpeen, jotta kokonaisuus etenee haluttuun suuntaan. Kirjaa ylös onnistumiset ja kehitysideat. Juttele kollegoiden kanssa, kierrätä ideoita. Hyviä tempauksia kannattaa toistaa.

Ota mukaan kollegoittesi lisäksi oppilaat! Heillä on ideoita, energiaa, ongelmanratkaisukykyä. Ovatko esimerkiksi koulun välituntivälineet vain yhdessä paikassa, jota vahditaan vuorollaan, ja näin vapautetaan esim. oppilasvalvojia liikkumaan? Voisivatko isommat oppilaat ryhmätöitä tehdäkin niin, että suunnittelevat ja vetävät liikuntatuokioita pienemmille?

8.laji: seiväshyppy
Erilaisia kokeiluja eri tunneilla toisin tekemällä? Sanaluokkia pelaamalla, kertotauluja hyppimällä, historian tapahtumia aikajanajuoksuna?

9.laji keihäs
Terävillä, täsmällisillä valinnoilla jokainen joutuu liikkumaan. Kun kaikki luokassa tarvittava materiaali on itse haettava, on pakko lähteä liikkeelle. Tarkistuskirja voi pakottaa lapsen kävelemään jopa käytävän toiseen päähän ja takaisin luokkaan.

Voiko luokan lattialla lojua? Saako työskennellä muualla kuin luokassa? Seistenkin voi kirjoittaa, kun nostaa tuolin pulpetille. Ja ruokalaan voinee kävellä toista reittiä.

Upota salakavalasti jotakin muuta kuin istumista jokaiselle.

10.laji: 1500 metrin juoksu
Kouluvuosi on täynnä haasteita. Jotta koko lukuvuoden jaksaa tämänkin asian äärellä työskennellä, kannattaa vauhti pitää tasaisena. Onko mahdollista esimerkiksi järjestää vesoon ulkopuolinen kouluttaja, jonka kanssa voi ideoida toiminnallisia tuokioita eri oppitunneille? Tai oman porukan kanssa suunnitella, mikä on meidän koulumme tapa toteuttaa liikkuvaa koulua? Pitkän talven aikana on tankattava,

Vaikka olisi kuinka hienoja liikuntapäiviä, ne eivät riitä koko kouluvuoden hoitamiseksi. Tämä on nimittäin kestävyyslaji.

Kohti uutta kautta
Kuten arvioinnin ammattilaisina hyvin tiedämme, suorituksia kannattaa arvioida. Mitä hyödynnämme ensi vuonna? Mitä teemme lisää? Mihin hommaan otamme mukaan jonkun muun? Ehdimmekö kollegoiden kanssa riittävästi ideoida? Miten esimies voisi edistää asiaa? Täsmälliset tavoitteet työn alle ja niitä kohti - kunhan kesäloma on ensin käytetty virkistäytymiseen.

Kannattaa muistaa myös "jälkiverryttely". Mukana aktiivisesti touhunneet oppilaat kannattaa tietenkin palkita. Arvosta omaa työtäsi ja kiitä kollegaa! Monenlainen tapa toimia on oikea tapa. Sinun innostuksesi tarttuu!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti